Dag 13 Bora Bora

20 mei 2019 - Bora Bora, Frans-Polynesië

Vanmorgen weer vroeg op want we gaan met een snorkelexcursie naar de Lagoon die rondom Bora Bora ligt.  Deze excursie lijkt ons erg leuk omdat je op verschillende plekken in de Lagoon gaat snorkelen met de kans dat je stingrays, vissen en als je geluk heb ook Manta's kan zien.  Garantie heb je uiteraard niet want je zwemt niet in een aquarium.

Om half 9 werden we opgehaald door een supersnelle zodiac boot en we hadden geluk want er is maar een andere deelnemer aan de excursie. Simon, een super toffe kerel, die al meer dan 20 jaar toeristen de mooiste snorkelplekken laat zien.

Onze eerste stop was een locatie waar hij de dag ervoor twee Manta's had gezien. Simon lag zijn boot stil in de Lagoon en zei tegen ons kijk goed in het water als je een donkere bewegende plek in het water ziet dan is dat een Manta. Wij turen in het water mag zagen niets maar ineens zei Simon trek je flippers aan en doe je masker op en ga snel het water in.

Normaal is Karin niet zo snel maar nu lag ze er als eerste in. We zagen haar armbewegingen maken en ja hoor er zwemmen twee Manta's. Een grote en een iets kleinere maar dan nog wel ongeveer twee meter reikwijdte. Supergaaf om deze beesten in hun eigen omgeving sierlijk te zien zweven. We waren gebiologeerd door de pracht van de Manta.

De grootste Manta verdween in de diepte maar de kleinere bleef ongeveer twintig minuten om ons heen zwemmen. Simon vertelde ons toen we uit het water waren dat we geluk hadden dat zij, het was een vrouwtje, zolang om ons heen bleef zwemmen.

Via de telefoon werd Simon door een andere excursiegids geïnformeerd dat op een andere locatie vier stingrays zaten. Simon is er snel heen gevaren en ja hoor weer Karin als eerste het water in. Daar zwommen vier stingrays is formatie bij elkaar.  De excursie was voor ons al geslaagd.

De volgende stop was een plek met veel koraal en met veel kleinere vissen, waaronder de clownvis. Simon gaf ons een stuk brood en het leek wel of de vissen het roken want het krioelde van de vissen in allerlei kleuren om ons heen. Simon wees met zijn vinger naar het koraal en we zagen twee hele grote zwarte murenen en later nog een kleinere. Simon pakte mijn camera en zwom vier meter naar beneden om een close-up te maken. WOW dat was een kanjer.

Eigenlijk was dit onze laatste stop maar Simon hoorde van zijn collega dat er een groep van ca 35 stingrays waren gezien. Simon is er snel naartoe gevaren en ja hoor ook hier hadden we de mazzel dat we ze hebben gezien. Helaas kon ik hier geen foto meer van maken want de geheugenkaart zit vol. Ik heb nog wel een andere geheugenkaart maar die ligt in het hotel.

Maar wat een lucky dag dat we dit vandaag hebben gezien. Na vier uur werden we weer bij de pier van ons hotel afgezet.

S' middags hebben we eindelijk eens op de vlonder gelegen van onze water bungalow en een boek gelezen. Deze fantastische dag afgesloten met een heerlijk Fruit de Mer schaal in het restaurant van het hotel. Morgen de laatste volledige dag op Bora Bora.

1. Mams:
    20 mei 2019
    Klinkt weer super, en prachtig.
    Denk dat we nog ff door moeten sparen voor deze onderwaterwereld tezien 🤔😂😂.
    Xxx
  2. Anouck:
    20 mei 2019
    Jongens wat heerlijk allemaal!!!
    Mooie herinneringen maken! 😘
  3. Nancy:
    20 mei 2019
    Wow wat super om te lezen en te zien!! 😀 Geniet, geniet!!!
  4. Irma:
    20 mei 2019
    Wat een mazzel dat jullie ze gezien hebben.
    Echt gaaf!
    Xx