Dag 12 heerlijk rustig varen

18 juli 2022 - Zadar, Kroatië

Eindelijk uitgeslapen. Kwart over 8 wakker en vervolgens lekker rustig gedaan. Rond 10.00 uur een smoothie en croissantjes gekocht en toen richting de haven om te kijken of we een boot konden huren.

Het is gelukt een speedboot met bestuurder te huren. We mochten zelf zeggen waar we heen wilde gaan en kregen wat tips en aanbevelingen.

Na ongeveer een uur varen, op volle snelheid over de golven heen, kwamen we aan op onze eerste bestemming. Het bezoeken van een onderzeeboottunnel uit de tweede Wereldoorlog. Blijft toch indrukwekkend als je daar naar binnen vaart en terug in de tijd denkt. De Kroaten willen er graag een museum van maken omdat er ook schuilkelders aanwezig zijn. Zou mooi zijn als dat ooit gebeurd.

Vervolgens door naar Sakuran wat een zandstrand is. Een zandstrand zijn wij de afgelopen dagen nog niet tegengekomen. Ook heel apart dat de Kroaten een rotsstrand verkiezen boven een zandstrand. Zand vinden ze maar niets en ze liggen echt heerlijk de hele dag op een rots of op kiezels te zonnen.

Hierna op weg naar het gezonken schip om te snorkelen. Ach, leuk om even te zien maar vissen ho maar.

Door naar onze lunchplek. Een restaurantje op een eiland waar 50 mensen wonen in de winter. Heerlijke vis gegeten en ondertussen was het al vier uur toen we daar weer weg gingen. Op naar een volgende plek om te zwemmen.

Dit werd het natural beach. Verstopt achter wat bossen kwamen we in een leuke baai terecht. Hier weer lekker afgekoeld.

Helaas hierna weer op weg richting huis. Pff weer iets meer als een uur vol gas. Alleen de wind stond zo dat de golven behoorlijk waren. Niet zo als op de heenweg. Wat een klappen kan zo’n boot dan verwerken. Dat deze niet breekt is mij een raadsel. Maar ook wij kregen klap naar klap te voortduren. We werden even goed door elkaar geschud en als er al een wervel niet goed zat dan zit deze wel op zijn plek.

Je zult dus begrijpen dat we blij waren dat we in de haven aankwamen. Het eerste wat we deden was even op een terrasje bijkomen van al dat geweld.

Morgen weer een avontuur met raften en kayaken op een rivier.