Dag 9 Nationaal park Krka

15 juli 2022 - Sibenik, Kroatië

Vandaag dus Trogir en Sibenik.

Trogir is een soort klein Dubrovnic. Ook een vesting met een muur er omheen en allemaal kleine straatjes. Niet zo groot en kunnen ook niet veel meer zeggen over het eiland. We hadden alleen tijd om het stadje te bezoeken. Maar naar een week beginnen wel alle stadjes op elkaar te lijken. Muur, leisteen, kerk in het midden en allemaal kleine steegjes. Hier gelukkig eens geen trappen.

Iedereen was wel verbaasd dat we op Trogir een echte haven met containerkranen aantroffen. Zelfs in Dubrovnic hebben we dat niet gezien.

Vervolgens door naar Sibenik.  Dit is weer een grotere stad met alles er op en er aan.

Waar we aanmeerden was ook niet echt fijn op de een of andere manier. Beetje afgelegen buiten de haven op een soort industrieterrein.

Hier werden we gelijk opgepikt met de bus om naar Krka nationaal park te gaan. Gelukkig was het al rond half vijf zodat we niet in de echte middaghitte zouden rondlopen.

Na ongeveer 20 minuten met de bus kwamen we aan in het park. Apart om te zien dat onderweg het allemaal behoorlijk droog is en je vervolgens in een oase van groen terecht komt.

In het park hadden we ongeveer iets meer dan een uur de tijd. Normaal zou wij dit te kort vinden maar nu meer dan genoeg. Bij de start werd al aangegeven; hier zometeen 100 trede naar beneden en aan het eind iets meer dan 200 weer omhoog.

Maar het kan nog erger, want wij gingen een behoorlijk stuk met de bus naar beneden wat je vanaf boven ook kunt wandelen.

Kunnen alleen maar zeggen dat het een mooi park is met veel water en watervallen. Wel verboden om te zwemmen wat natuurlijk heel verleidelijk is. In dat uur hebben we alle hoogtepunten wel gezien. Hierdoor was het een prima excursie, laat in de middag, korte duur en veel gezien.

Tip: je kunt er ook met een boot naartoe in plaats van met de bus.

We waren rond half zeven weer bij de boot. Aansluitend was er nog een stadstour. Wat denk je, laten we die nu net overgeslagen hebben. We hadden meer behoefte aan een lekkere douche dan nog 1,5 uur door de stad te wandelen. Daarnaast hadden we ook een reservering bij  een restaurant rond acht uur wat dan weer rennen en vliegen zou worden.

Restaurant moeilijk te vinden maar ontzettend goed. Werd echt met liefde gekookt. Ook hier weer een vrouw in de keuken. Ze kwam zich zelf nog even voorstellen aan de tafel.

Na het eten weer naar de boot. Zoals al aangegeven was de plek niet fijn. Dat bleek ook wel. Vlak voor de boot zat allemaal hangjeugd. Ze vielen ons niet lastig maar bleven wel lang daar zitten met veel gepraat en geschreeuw. Onze hut zat er vlak voor zodat we weer een korte nacht hebben gehad.

Morgen laatste dag richting Zadar.

1. Irma:
    15 juli 2022
    Super om al die reisverhalen te lezen.
    Het is inderdaad een druk programma.
    Ik word al moe van het lezen, Ha,ha.
    Nog veel plezier.
    xx
  2. Pauline en Ruud:
    19 juli 2022
    Het landschap is erg droog en als je dan bij de watervallen bent is het totaal anders. Jammer dat jullie niet mochten zwemmen daar. Het water is daar heerlijk koel.
    De terugreis hebben wij met de bus gedaan, nou dat nóóit meer hahaha.
    Geniet nog van de laatste dagen🌞🙋‍♀️