Hoogtepunten reis Frans Polynesië

27 mei 2019 - Almere, Nederland

Wat hebben we weer een mooie reis gehad. Vier verschillende eilanden en een stad gezien met ieder zijn eigen bijzonderheden.

Tahiti

Tahiti is het bekendste en grootste eiland van Frans Polynesië en bestaat uit twee vulkanen die met elkaar verbonden zijn. Vooral de hoogste vulkaan de Mont Orohena was indrukwekkend met een hoogte van 2.200 meter. Het hoogtepunt op Tahiti was de Mountain 4wd Safari naar de Papenoo vallei. Een zes uur durende rit door een ongerepte jungle met watervallen en rivieren.

Moorea

Moorea ligt 19 kilometer ten westen van Tahiti. Net als Tahiti is Moorea erg bergachtig. Op dit eiland hebben we een combi excursie gedaan. S' morgens met een 4wd de berg op waar we een heel mooi uitzicht hadden over de Cooks Bay en de Opunohu Bay. Maar het hoogtepunt was het middag programma. Een twee en een half uur durende jetski-snorkel toer. Het water was nog geen meter hoog maar daar snorkelde je tussen tientallen black tip haaien en pijlstaart roggen. De haaien bleven gelukkig op een afstand van een meter maar de pijlstaart roggen kon je zelfs aaien.

Taha'a

Dit eiland was het absolute hoogtepunt. Taha'a gelegen in een smaragdgroene lagune en omgeven door paradijselijke motu's. Op een van deze motu's staat Le Tahaa Island Resort waar we voor het eerst in een overwater bungalow hebben geslapen. Vanuit je bed de schuifpui open en vanaf het terras de trap af het water in. Naast het hotel ligt een prachtige koraaltuin.

Het snorkelen in de koraaltuin was een echte kick. Omdat je rekening moest houden met eb en vloed was tussen tien en twee uur de beste tijd maar zelfs dan moest je je een weg zien te vinden om tussen en over het koraal te zwemmen. En met over het koraal zwemmen moet je denken aan dat je ongeveer 30 centimeter boven het koraal zwemt. Daarnaast zorgt de stroming nog voor een extra dimensie. Je moest je een weg vinden in het doolhof van koraal hoe je het beste zonder schrammen doorheen kon snorkelen. Alle drie de dagen hebben we gesnorkeld in de koraaltuin en alle drie de keren hebben we verschillende koralen en vissen gezien.

Bora Bora

Bora Bora ligt in een turquoise lagune. De overwater bungalows staan in een lagune waar je zeker vijfhonderd meter kon wandelen door het water zonder koraal tegen te komen.  Er zwommen wel wat vissen maar hier was het meer dobberen en genieten van het unieke turquoise water. Het hoogtepunt op Bora Bora was de snorkeltoer naar het rif waar we geluk hadden dat we de Manta sierlijk door het water hebben zien zweven. Gebiologeerd hebben we de Manta twintig minuten gevolgd totdat zij in de diepte verdween.

San Francisco

De stad heeft weinig hoogbouw en veel oude victoriaanse huizen. In de hoogbouw zitten de grote IT reuzen, zoals Microsoft, Twitter en Apple. De huizenprijzen hier zijn extreem hoog. Voor een standaard huis betaal je al een paar miljoen. De hoogtepunten van deze stad waren uiteraard de Golden Gate Bridge, Alcatraz, de kronkelige Lombard street, Pier 39 de drukke Fisherman's Warf met de robben en de ouderwetse Cable Cars.

Het dieptepunt van deze stad waren de vele zwervers die zich niet alleen verzamelde in de oudere wijken maar ook in de dure winkelstraten liepen te bedelen. Allemaal stonken ze en waren echt de weg kwijt, praten in zichzelf, schreeuwen en maakte slaande bewegingen. Er staan bij verschillende winkels en restaurants ook allemaal bewaking buiten.

Net over de Golden Gate Bridge lag het vissersdorpje Sausilito. Ten opzichte van San Francisco een heel gemoedelijk dorpje waar de huizenprijzen nog hoger zijn. Hier geen zwervers op straat waardoor je je ook meer op je gemak voelde op straat.

Leuk om deze stad gezien te hebben maar niet om nogmaals heen te gaan.

Met deze reis is Sandy zijn droomreis, naast uiteraard de Disney Dream, uitgekomen. Wij zullen nog zeker vele reizen gaan maken maar deze is weer in de pocket.

1. Nancy:
    27 mei 2019
    Ik heb weer uitgekeken naar de verhalen en de foto’s steeds!! Hoogtepunt van de foto’s wat mij betreft de watervilla 😍
  2. Marjan:
    27 mei 2019
    Mooie samenvatting van jullie prachtige droomreis 👍😊