Dag 6 eiland hoppen

12 juli 2022

Was gisteren weer een inspannende dag. 15.000 + stappen zijn normaal hier met daarbij ook steeds maar weer onze favorieten trappen. Blij dat we rond half elf in bed lagen.

Goed geslapen, hoewel om half zeven of eerder, voor sommige normaal, in de ochtend al de luikjes weer open gaan. Motor wordt dan gestart en de gordijnen voor de ramen helpen ook niet echt. Donker in de cabine, wat is dat.

Voor vandaag staat er een bezoek gepland aan de eilanden Mljet en Korcula.

Na ongeveer drie uur varen op een behoorlijk ruige zee, eerste primatoertje genomen, kwamen we aan bij Mljet.

Mljet heeft een prachtig natuurpark met een klein en groot meer die met elkaar verbonden zijn. Let op, wel gewoon zout water. Op het grote meer ligt een eilandje, welke met een boot te bereiken is, waar het vroege huis van dictator Tito gelegen is.

Het was ongeveer 20 min lopen voordat we bij het punt aankwamen waar je boot kunt pakken en waar een bruggetje is die het kleine met het grote meer verbind. Hier zijn we met zijn alle op de boot gestapt en na ongeveer tien minuten kwamen we aan op het eiland. Je kunt er een beetje om heen lopen, wat bekijken bijvoorbeeld nog een ruïne vanuit de Romeinse tijd. Het huis van Tito is omgebouwd naar een restaurant. Nog een apart feit, op ieder eiland waar je komt zijn er meestal 20+ kerken. Op het eerste eiland waar we naartoe waren gekayak stonden er zelfs 34.

Na een rondje om het eiland, 15 minuten, weer met de boot terug. Vervolgens lekker wezen zwemmen wat iedere keer weer voor een heerlijke verkoeling zorgt. Helaas waren we maar twee uurtjes op Mljet want het is een prachtig natuurpark waar je kunt wandelen, fietsen en kayaken. Had hier zeker wel een hele dag willen verblijven.

Vervolgens zijn we verder gegaan naar het eiland Korcula. Aan boord hadden we weer een prima lunch. Zowel ontbijt als lunch zijn prima tot op heden. Ongeveer vier uur varen naar Korcula met gelukkig onderweg weer een zwemstop.

Korcula is een soort van klein Dubrovnik oude stad. Ook hier met een muur omringd, kun je niet op, kleine steegjes en monumentale panden. Hier kregen we eerst een rondleiding met een gids en vervolgens ging Karin met de groep op pad voor een wijnproeverij. Ik ben zelf in het stadje gebleven en nog wat wezen rond slenteren.

Karin was zeer te spreken over de wijnproeverij. Erg goed verzorgd en ook de wijn, ze kregen een witte, rosé en rode wijn om te proeven, was erg goed.

De avond was voor ons zelf en tijdens de rondleiding kwamen we langs een klein restaurant waar de pasta, zelfgemaakt, uitstekend moest zijn. Karin had al wel de vorige dag een reservering in een restaurant gemaakt. Ik dacht, laat ik eens kijken wat dat voor restaurant is. Ze hadden namelijk ook aangegeven dat ze een tafeltje met uitzicht op zee gereserveerd hadden. Nou, ik kwam aan bij dat restaurant en zag wel uitzicht op zee maar ook uitzicht op de opgeslagen boten en de grote kraan waarmee ze de boten uit het water halen. Nee, dat was nou niet wat we voor ogen houden. Ik ben toen op zoek gegaan naar dat pasta restaurant en heb daar gereserveerd. Was top in zo’n steegje te eten. Gevoel van romantiek en eens wat anders als die restaurants langs het water waar iedereen zit.

Na het eten nog even een rondje gemaakt en toen weer naar de boot en lekker naar bed. Hadden we weer verdiend.

Morgen naar het eiland Hvar.

1. Pauline en Ruud:
    12 juli 2022
    Ook dit is weer een hele belevenis.
    Zo te zien valt het goed in de smaak. Het is een prachtig land met veel historie.
    Geniet nog lekker van alles wat nog komen gaat.
  2. Marjan:
    Goed geregeld, Sandy, met de restaurant keuze 👍
    Heerlijk om samen in zo’n steegje te eten!
  3. Arno:
    12 juli 2022
    Leuke foto's ! alleen wel een verzoek, ik lees jullie leuke verhalen op de PC en dan is een scherm draaien om de foto's te bekijken zo'n gedoe ;-)
    Lijkt er wel weer op dat het een leuk avontuur is! Geniet er nog even van!
  4. Mams:
    13 juli 2022
    Indd volgens mij prachtig land, en dat eten in een steeg had toch echt wel wat, romantisch hoor altijd maar dat luxe aan de boulevard of 5* is dit een top afwisseling.
  5. Irma:
    15 juli 2022
    Ik zag de scene uit "Lady & the Tramp"voor me.
    Samen aan de spaghetti knabbelen..