Dag 8 Cape Tribulation & ZIplining

5 mei 2017 - Port Douglas, Australië

En toen was vandaag de laatste excursie in port Douglas aangebroken. Om acht uur werden we opgehaald om richting het oudste regenwoud ter wereld te gaan. Dit is tussen de 95 en 135 miljoen jaar oud. Ach, wat is 40 miljoen jaar verschil in schatting.

Onze eerste stop was dichtbij, namelijk het Wildlife habitat gelegen in dezelfde straat als ons hotel. Oftewel een dierentuin waar ze alle beroemdheden van Australië verzorgen.

Na hier een uur te zijn geweest gingen we richting het regenwoud. Een rit van ongeveer twee uur welke voor Sandy een behoorlijke opgave is. Echter, de primatour werken prima gelukkig.

Tijdens de rit werden we weer goed geïnformeerd door onze buschauffeur welke ook gelijk ons gids is. Hij was opgegroeid in Nort Queensland en genoeg meegemaakt. Vroeger toen hij klein was kon hij nog best weleens een duik nemen in de rivieren daar. Helaas is dit nu niet meer mogelijk. Teveel krokodillen tegenwoordig. Verhalen over toeristen die dachten dit nog wel te kunnen zijn er genoeg. Of het is stoer doen voor een vriendinnetje of drank op.

Twee jaar geleden nog een Britse toeriste die om tien uur in de avond dacht op een strandje te kunnen zwemmen. Niets meer van vernomen tot dat ze twee weken later een zes meter lange krokodil uit het water haalde. En ja hoor, menselijk dna gevonden in zijn maag welke overeen kwam met de betreffende dame.

Of de verhalen over de cassowarries. Dit is de een na grootste vogel van de wereld welke niet kan vliegen. Maar wat is deze gevaarlijk zeg. Is afkomstig van de velociraptor. Heeft aan zijn voeten drie tenen zitten welke je meer als een klauw kunt omschrijven. Breng ze niet in het nauw want ze springen op je met hun klauwen naar voren en halen je van top tot teen open.

Wat te doen als je ze ziet. Rustig blijven en weglopen of je zo lang mogelijk maken met je armen helemaal omhoog zodat je langer bent als hem. Dit doet ze vaak afschrikken.

Na een uur zijn we aangekomen bij de Daintree rivier waar we met een pont worden overgebracht. Een brug aanleggen is hier niet mogelijk omdat deze regelmatig zou wegspoelen. De gemiddelde regenval in het natte seizoen is vier meter wat uit de bergen naar beneden komt storten. De pont zit ook vast aan een ijzeren kabel. Hier kwam onze chauffeur met een speciaal verzoek.

Dit is geen gekheid. Later aan het einde van de dag gaan we hier met een boot krokodillen kijken. Dit betekend dat hij met zijn rug richting het water dient te staan om ons aan boord te begeleiden. Nu blijkt dat twee dagen geleden een vier meter lange krokodil zijn kop liet zien op twee meter afstand van waar de boot aanmeert. En aangezien dit een vlakke helling is voelde hij zich al een paar dagen niet op zijn gemak en vroeg of wij hem in de gaten wilde houden als hij met zijn rug naar het water staat.

Na de overtocht verder door het Daintree Forest naar Cape Tribulation. Daar werden wij als enige van de passagiers afgezet om te Jungle Surfen. Later kwamen er uit een andere bus nog meer surfers. WoW, heel indrukwekkend blijft het toch om in een regenwoud rond te lopen. Echt het gevoel of je miljoen jaren terug in de tijd gaat. Wanneer laat de eerste dinosaurus zich zien!

Super gaaf om tussen de bomen te ziplinen. Er waren 7 platforms waar je een prachtig uitzicht had over de boomtoppen. Het hoogste platform was 28 meter van de grond, genaamd de penthouse suite. De reden hiervoor is dat je een uniek uitzicht hebt, aan de ene kant het regenwoud en aan de andere kant zie je het Great Barrier reef liggen. Een aantal weken geleden heeft hier een man zijn vriendin ten huwelijk gevraagd maar voor haar denk ik toch niet de juiste locatie want ze zij nee.

De eerste 4 afdalingen ging in tandem , de 5e alleen, de zesde op zijn kop en de laatste een race tussen mij en Sandy.

Haha Sandy heeft verloren.

Om half 3 werden we weer opgehaald en zijn met de bus naar een ijsfabriek gereden om een ijsje te eten. Vervolgens teruggereden naar de Daintree River om daar de boottocht te maken om zoutwaterkrokodillen te zien.

Er is geen garantie dat je ze ziet maar de kapitein van de boot weet wel de plekken waar ze zitten. Lange tijd geen krokodil natuurlijk te bekennen. Ach zegt de kapitein daar aan de overkant heb ik er een paar uur geleden nog een op een modderbank zie liggen. En ja hoor, daar lag er een. Onbeweeglijk blijven ze ook al komen we op een meter afstand. Wij denken dat ze gewoon er een goed hebben nagebouwd en daar hebben neergelegd. Zo hebben die toeristen er toch een gezien hahahahah...vervolgens toch ook nog een hele kleine gezien van ongeveer veertig centimeter. Wist je trouwens dat maar 1% van de uitgekomen eieren overleeft. Bedenk eens als dit alleen al 30% zou zijn geweest!

Na de boottocht zijn we weer in de bus gestapt die ons vervolgens terug heeft gebracht naar het hotel. Daar werden we om zes uur weer afgezet. Lange dag maar ontzettend leuk en interresant weer. Het leek ons nu ook weer beter om gelijk door te lopen naar het centrum om daar wat te eten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nancy:
    6 mei 2017
    Haha die foto, hang je dan!! Wat een spannende dag zeg!! Balen dat san zo een last heeft van die busritten :-(

Wat is de volgende bestemming?
    Xxxx
  2. Gwen:
    6 mei 2017
    Wat gaaf zeg dat jullie zijn gaan jungle surfen !! Leuk om de foto's erbij te zien om zelf een idee te krijgen. Erg leuk!!
  3. Mams:
    6 mei 2017
    Wat eng dat surfen boven het gebied maar weer wat geleerd en vooral genoten.
    Op naar morgen....
    Xxxxxx