Dag 4 Great Barrier Reef

1 mei 2017 - Port Douglas, Australië

Vandaag opgestaan met kriebels in onze buik omdat we de excursie naar het wereld beroemde Great Barrier Reef gingen maken.  Deze excursie kon je doen met de boot maar wij dachten laten we het spectaculair doen en zijn heen gegaan met een helicopter. Omdat Sandy veel last heeft van reisziekte heeft hij vooraf een primatour tabletje genomen en dat hielp perfect.

De ochtend begon bewolkt en toen we om half elf met een busje werden opgehaald ging het zelfs regenen. Eerst moesten we naar het kantoor van de tour operator waar we werden gewogen en een veiligheids instructie kregen.

Na deze formaliteiten werden we naar de helicopter gereden. Helaas begon het steeds  harde te regenen en wilde Andrew, de piloot, niet opstijgen. De verwachting was dat de bui met een kwartier overgewaaid zou zijn. Gelukkig was dat ook zo en konden we de helicopter in. Het moet ons gegund zijn want de bewolking brak open en de blauwe lucht kwam tevoorschijn.

Er was nog een stel wat ook mee ging. Omdat je voorin het minste last heb van turbulentie mocht Sandy naast de pilot zitten. Ik en het ander stel zaten achterin. Voor het filmen met de GoPro, thanks Donny voor het lenen,  was voorin de beste plek. Sandy heeft ook de hele vlucht van ca 35 minuten gefilmd.

Geweldig, eerst vlogen we over de Daintree Forest met veel mangrove, helaas geen krokodil gezien, en toen over het Agincourt Reef. Zoals je op tv ziet is het in het echt ook zo, veel verschillende kleuren blauw en af en toe een zandplaat.

Na 35 minuten landen we op het landings poton en werden met een bootje naar het hoofd poton gebracht waar de QuickSilver catamaran al naast het poton lag. Eerst even geluncht en toen het water in. De eerste vissen liggen vanaf het trappertje al op je te wachten. Toen we in het water lagen werden de vissen gevoerd, nou dat was dolle pret al die hongerige vissen happend naar vis.

Toen verder gesnorkeld naar het reef waar alleen de gevorderde snorkelaars en duikers heen mochten. Fantastisch alle verschillende kleuren koraal en vissen maar je zag wel dat er ook koraal dood was. En toen hoorde ik Sandy schreeuwen en wijzen en ik erheen. Ik wilde heel graag een schildpad zien en we waren een van de gelukkige die vandaag een schildpad hebben gezien. Wat was ik blij , een blauwe lucht waardoor je de kleuren van het reef goed kon zien en dan nog een schildpad op minder dan een meter afstand zien zwemmen. Heb nog een tijdje met hem of haar meegezwommen en Sandy heeft dit allemaal gefilmd.

Terug zijn we met de catamaran gegaan ca anderhalf uur varen. Aangekomen in de haven van Port Douglas hebben we ons bij de bus chauffeur afgemeld en zijn terug naar het hotel gelopen.  Moe maar voldaan terug in de kamer. Vanavond gaan we maar een broodje kebab eten en morgen een rustdag gepland en melden ons over 2 dagen weer.

1. Pauline en Ruud:
    1 mei 2017
    Hi lieverds, zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin. Mooie foto's en nu al leuke verhalen. Tot nu toe hebben jullie al fantastische dingen beleefd en Karin wat ontzettend gaaf moet dat zijn geweest om te zwemmen vlakbij een reuze schildpad. Ik wens jullie nog meer moois en kan niet wachten op het volgende verhaal.
  2. Pauline en Ruud:
    1 mei 2017
    Tot het volgende verhaal.
    Doei
  3. Arno:
    Gaaf !
    Ben benieuwd naar de filmpjes!
    Foto's uploaden gaat ook goed zo te zien, Sandy wel even je buik inhouden hoor :-))
  4. Nancy:
    1 mei 2017
    Wow dat klinkt super!! Ik wil foto's zien van dat mooie blauwe water
    Ik wacht weer op het het volgende verhaal!! Dikke kus
  5. Mams:
    1 mei 2017
    Erg leuk om jullie zo te volgen en wat super dat het opentrok want daardoor is het koraal en de vissen ook mooier van kleur.
    Blij met de snorkelmaskers?
    kom maar op met wat fotos
    Xxxx have fun
  6. Irma:
    Super !!!
    Dit deel van de vakantie is al geslaagd. op naar nog veel meer mooie avonturen.
    XX
  7. Gwen:
    1 mei 2017
    Wat ontzettend leuk om jullie reis op deze wijze mee te maken ! Met de foto's erbij is het beeld compleet. Heel gaaf zo met zn tweetjes op avontuur. Geniet er van. Xx