Dag twee op naar sneeuwscooters

7 februari 2022 - Iso-Syöte, Finland

Heerlijk geslapen. Om acht uur aan het ontbijt zodat we er om negen uur klaar voor zijn. Klaar om met de sneeuwscooter aan de slag te gaan. Maar man oh man wat een start. Zweten, zweten en nog eens zweten. Je begint namelijk eerst om je drie lagen kleding in je kamer aan te trekken. Vervolgens naar boven om ons te melden. Daarna door naar de volgende verkleedpartij. We krijgen namelijk voor de hele week een speciaal thermo-pak, sokken, handschoenen, helm en laarzen.

Thermo-pak is goed tot -20 graden. Alleen vandaag scheelt het zeker 10 graden met gisteren. Doordat het warmer is betekend dat ook weer dat we teveel lagen aan hebben en dus mag het meeste weer uit. Echt, iedereen was er in het hok al klaar mee hahahaha.

Toen iedereen eindelijk klaar was liepen we naar de sneeuwscooters toe. Eerst natuurlijk een grondige uitleg hoe deze werkt. Wat mee zit is dat onze toerleider ook uit Nederland komt wat alles wat makkelijker maakt. En toen op weg met 10 sneeuwscooters waarbij je minimaal 20 meter achter elkaar afstand dient te houden. Zoals altijd gingen wij weer als laatste wat dit keer niet zo’n succes was.

Het paar op de tweede scooter voor ons ging niet zo lekker. Steeds langzamer en raakte ook steeds verder achterop. Soms zag je in de verte de laatste lichtjes verdwijnen van de scooter voor hun. En ja hoor, opeens lagen ze om. Ze waren van het pad afgeraakt en in het diepe sneeuw terecht gekomen. Door de diepte van het sneeuw was de dame die achterop zat echt verdwenen. Was een heel raar gezicht want alleen hij zag we steeds. Zij lag zeker een meter onder de sneeuwscooter. Gelukkig kwam ze opeens weer snel boven maar was even schrikken. Sneeuwscooter weer rechtop en ze konden verder.

Nog geen tien minuten later, een ander paar nam de verkeerde afslag en dacht vervolgens wel door het diepe sneeuw weer terug op de route te komen. Helaas pindakaas, ook deze verdwenen een meter in de sneeuw. Gelukkig was ook dit redelijk snel weer opgelost en eindigde we weer veilig bij het hotel.

De hele introductie duurde twee uur en was leuk om mee te maken. Goed ook om te leren hoe een sneeuwscooter voelt en reageert. Morgenavond namelijk een sneeuwscooter safari in het donker van acht uur tot elf uur op zoek naar het noorderlicht.

Omgekleed in onze hotelkamer want de spullen mogen we de hele week gebruiken. Vervolgens zijn we naar beneden naar het begin van de piste gelopen voor de lunch. Vreemd genoeg hebben ze in het hotel geen lunch. Naar beneden is ongeveer een 2 kilometer wandelen door de sneeuw. Pad is was geprepareerd. Daar een goede lunch gehad en ook even het begin van de skipistes bekeken. Deze lopen vanaf ons hotel naar beneden. Geen Frankrijk of Oostenrijk pistes maar al met al een stuk of acht met een lengte van 1,2 kilometer. Groot voordeel is de rust op de piste. Als er tien mensen skiën dan is het veel. Dus van de week even spullen huren om weer het gevoel te krijgen.

Maar goed, wat naar beneden gaat moet ook weer omhoog. Hahahaha dat hebben we weer geweten maar ook dat is weer gelukt. Vervolgens weer heerlijk gezwommen en sauna genomen, diner was prima in het hotel en klaar voor morgen.

Morgen staat er twee uur slee steppen op het programma om in de avond af te sluiten met de sneeuwscooter safari op zoek naar het noorderlicht. Nu oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker.

1. Gwen:
    7 februari 2022
    Wat super dat je toch een blog bijhoudt! Dan kan ik hier ook meegenieten :). Heel veel plezier morgen x Gwen
  2. Irma:
    7 februari 2022
    Wat hebben jullie alweer veel meegemaakt.
    Altijd heerlijk als je van die handige types in de groep hebt.
    Nou welterusten en veel plezier morgen.
  3. Anouck:
    7 februari 2022
    Super leuk dat jullie al jullie avonturen met ons delen! Kijken uit naar jullie volgende verhalen. Liefs A&A
  4. Trees:
    7 februari 2022
    Wat een belevenis, superleuk! 1 meter onder de sneeuw lijkt me niet echt een pretje. Morgenochtend weer hetzelfde ‘lagen’ritueel 😊Koud hebben jullie het zeker niet! Geniet, en kijk uit naar jullie verhaal! Kus kus, Trees
  5. Pauline en Ruud:
    8 februari 2022
    Wat een avontuur. Het is super om te lezen dat jullie het leuk hebben. Geniet van jullie dag en op naar het noorderlicht vanavond👍💋
  6. Marjan:
    8 februari 2022
    Hoi Sandy&Karin, wat een leuke verhalen om te lezen 🤗 Lijkt mij best wel spannend om in het donker op een sneeuwscooter te moeten gaan 🥺 Dapper, hoor!
    Ben benieuwd naar jullie verhaal! 😘