Snow shoe safari

10 februari 2022 - Iso-Syöte, Finland

Vandaag lekker kunnen uitslapen. We waren om half tien wakker wat kon omdat we alleen een middagexcursie op het programma hebben.

Na het ontbijt zijn we nog twee uurtjes gaan skiën wat ook weer prima was. De pistes zijn echt van topkwaliteit, zeker omdat het vannacht weer gesneeuwd heeft. Iedere nacht wel een vers pak sneeuw van ongeveer 15-20 centimeter. Overdag geen sneeuw wat ook lekker is maar wel altijd bewolkt. Tot op heden is ook de temperatuur prima met -5 graden. Hoewel deze vanaf morgen weer richting -15 gaat. Dus we zijn benieuwd hoe dat gaat voelen maar dat is voor morgen.

Vanmiddag dus de sneeuwwandel excursie. Je denkt, ach even wandelen. Nou, we kunnen zeggen, het was geweldig! De omgeving, het ontdekken, het lachen, het wegzakken, met geen woorden te beschrijven.

We waren met een groep van tien en Joppe was vandaag onze gids. Als eerste natuurlijk het onderbinden van de speciale schoenen. Vervolgens op pad voor de safari van twee uur.

Door de ligging van het hotel stap je zo de witte wonderlijke wereld in. Dat is wel een groot verschil met onderaan de berg. Hierboven zijn de bomen volledig wit. Dit kunnen jullie ook zien op de foto’s.

We begonnen op het pad waar we ook met de sneeuwscooters starten en ligt echt 20 meter achter het hotel. Alleen nu hoef je niet op het pad te blijven. Hoppa, zo het maagdelijke sneeuw in waar nog niemand heeft gelopen. Degene als eerste die erin stap moet wel even werken. Je zakt steeds natuurlijk wat weg en om het pad te maken moet je proberen babystappen te maken. Zodra je een normale stap zet, zak je volledig weg en probeer dan maar weer de volgende stap te maken.

Wat hebben we gelachen als er weer iemand volledig wegzakte of omviel en er uitgetakeld moest worden. Joppe onze gids was natuurlijk in het begin steeds de eerste die het pad uitzette. Als je als laatste dan het pad op liep dan was het al weer zo aangestampt dat het een gewoon pad was. Maar zodra iedereen er aan gewend was, was de boel los. Iedereen vloog een kant op als je zag dat daar nog niet gelopen was. Met vallen, wegzakken en weer opstaan gingen we door.

Joppe had het op een gegeven moment wel even gehad en stelde  voor om wat te drinken en te eten. Hij had dus ook nog een aardige rugzak op zijn rug met drinken en eten erin.

Vervolgens gingen we weer op pad maar opeens waren we weer bij het hotel. Toen we de tijd bekeken waren we pas een uur onderweg geweest. Dit terwijl de excursie twee uur zou duren. Joppe dacht; het is wel mooi zo, maar daar dachten wij heel anders over. Als groep kwamen we een beetje in opstand en konden hem overhalen om toch nog verder te gaan.

Alleen wel op de voorwaarde dat hij een beetje achter kon blijven en dan van onze nieuw gemaakte paden kon profiteren. Nou, dat vonden wij helemaal niet erg en als koeien die in de lente weer naar buiten mogen dartelen we tussen de bomen door. Echt, het was geweldig!

Voldaan naar nog een uur wandelen hebben we lekker genoten van een warme chocolademelk met heerlijke taart in he hotel. Vervolgens naar de kamer, omgekleed en het zwembad in waarbij natuurlijk het stoombad en sauna niet kon achterblijven.

Nu net weer lekker gegeten, want het eten is gelukkig ook top, en zo naar bed om morgenochtend om half tien weer klaar te staan voor de rendiersafari.

Zoals het weerbericht er nu uit ziet krijgen we twee heldere dagen met zon, ook weer een ander gezicht met foto’s, waarbij de kans op het noorderlicht beter wordt. Helaas geeft de app, ja er is een speciale app voor, net aan 99,9% kans om het noorderlicht te zien. Helaas geeft de zelfde app ook aan dat het 100% bewolkt is. Dus dikke pech maar we hebben nog twee dagen te gaan.

oh ja, Karin gokt morgen op Blitzen en ik op Comet.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl