Op stap met de rendieren

11 februari 2022 - Iso-Syöte, Finland

Vanochtend om half tien verzamelen bij de receptie. Zoals al eerder deze week is er weer een flink pak sneeuw gevallen en dient eerst het parkeerterrein weer op orde te worden gebracht.

Zodra dat weer klaar was met zijn alle de bus in. Ik kan zeggen deze rit was adembenemend in zowel schoonheid als stuurkunsten. Het bijgevoegde filmpje heb ik maar in vertraagde modus bijgevoegd want anders krijgen jullie misschien wel een hartverzaking. Gelukkig was onze bestuurder een ex rallykampioen uit Finland die ons wel op de weg hield.

Veilig aangekomen bij de rendierfarm. Een moeder en dochter rendier kwamen ons gelijk begroeten. Vervolgens werden wij door de eigenaresse begroet en werden we in de gelegenheid gesteld om beide te voeren. Dit zijn ook de enige twee rendieren welke geaaid en aangeraakt mogen worden. Alle andere rendieren mogen niet aangeraakt worden. Kan je zeggen dat je goed moet uitkijken voor de geweien die alle kanten op kunnen schieten.

Na het voederen konden we plaats nemen in de slee. Wij mochten dit keer in de eerste slee plaatsnemen. Je zult het niet geloven, na de heerlijk ruikende husky’s werden we nu verrast met een rendier die lekker steeds aan het boeren was. Dat is niet zo erg waren het niet dat deze vlak achter ons liep behorende bij de tweede slee. Continu lekker boeren of hijgen in onze nek.

De snelheid van de rit was van het niveau dat de eigenaresse na terugkomst vroeg wie er in slaap was gevallen. Schijnbaar gebeurd dit nog al eens en dat klopt ook want Sandy kon ook moeilijk zijn ogen openhouden. Gelukkig was daar het belletje om de hals van de rendier om je wakker te houden. Ook deze excursie was goed verzorgd en leuk om te doen.

Tijdens de koffiebreak werden er nog leuke feitjes verteld over de rendieren. Bijvoorbeeld dat ze half wild en half domestic zijn. Ze zijn er slim want in de winter komen ze vanzelf altijd terug naar de farm omdat ze weten dat daar eten te halen is. In de winter kunnen ze het voedsel onder 1 meter sneeuw ruiken maar dan moeten ze het nog wel helemaal uitgraven. Daar hebben ze dus geen zin in en komen ze vanzelf weer terug. Er zijn ongeveer 200.000 rendieren in het wild en kunnen drie keer hun eigen lichaamsgewicht trekken. Ook de hoorns zijn wel apart. Bij de vrouwtjes niet zo groot maar bij de mannetjes zijn het behoorlijke geweien die aan iedere kant ongeveer 15 kilo wegen.

Daarna weer terug naar het hotel. Even wezen skiën, geluncht en ski’s weer ingeleverd. Bij het hotel nog een mooie wandeling gemaakt en omdat er vandaag volop zon was en de lucht dus onbewolkt nog even naar de plek gewandeld waar het noorderlicht het beste te zien is.

Voor nu staat de voorspelling dat je dit weleens om 1 uur vannacht kan zien. Dus wordt een latertje maar we gaan er voor natuurlijk. Morgen gelukkig pas weer in de middag onze laatste excursie dus kunnen lekker weer uitslapen.

1. Marjan:
    11 februari 2022
    Hoi Sandy&Karin, heerlijk om jullie verhalen te lezen!
    Vingers crossed dat het noorderlicht vannacht te zien is🤞,😘😘
  2. Irma:
    11 februari 2022
    We kunnen zien dat jullie genieten van dit Avontuur.
    Grappig die rendieren en een super mooie omgeving.
    Op naar het Noorderlicht!!
    xx
  3. Nancy:
    11 februari 2022
    Wow wat ziet het er gaaf uit! Die rendieren ook, net uit de film ;-)

Duimen voor het Noorderlicht vannacht!
  4. Gwen:
    11 februari 2022
    Wat een geweldige foto’s weer!